Så kan du använda serienovellerna

”Som lärare ska man skapa förutsättningar för samtal”

Foto på Rose-Marie Berglund, lärare i Tierp. Unga med intellektuell funktionsnedsättning utsätts för övergrepp i högre utsträckning än andra. Utifrån serienovellerna uppmanar gymnasiesärskolelärare Rose-Marie Berglund sina elever att diskutera rätten till sin kropp och rätten att säga nej.  

Rose-Marie Berglund är lärare på gymnasiesärskolan på Högbergsskolan i Tierp. Hon använder serienovellerna ”Första helgen i juni” och ”Världens sämsta sommar” i ämnena hälsa, människan, vård- och omsorg, svenska och samhällskunskap. Olika ämnen ger olika möjligheter till ingångar och perspektiv på materialet. Huvudsyftet är alltid att få igång en diskussion om innehållet. Att eleverna börjar tänka och reflektera över rätten till sin kropp och rätten att säga nej. 

Läs intervjun med Rose-Marie Berglund i Tierp


Serienovellerna del i undervisningen i engelska

Foto på Anders Westfahl, lärare i Stockholm. Serienovellerna om sexuella övergrepp kan vara ett led i att lära sig engelska, samtidigt som innehållet väcker viktiga tankar hos eleverna. Läraren Anders Westfahl använder böckerna i språkundervisningen.

Anders Westfahl är lärare i svenska, svenska för andraspråk och engelska i årskurs 7–9 på Hagsätraskolan i Stockholm. Hans elever i klass 8 och 9 har fått läsa The first weekend in June och The worst summer ever på engelskan. 

– Serieformatet tilltalar eleverna. Och berättelsen grep tag. Även om huvudpersonerna var lite äldre än eleverna och miljön med fester och alkohol okänd för de flesta, kunde de förstå och leva sig in i tjejens utsatthet. De fångades, och blev väldigt engagerade i det som hände. 

Läs intervjun med Anders Westfahl i Stockholm


Serienoveller fungerar som dörröppnare

Foto på Peder Larsson, skolsköterska i Katrineholm.För skolsköterskan Peder Larsson i Katrineholm har serienovellerna fungerat som en dörröppnare till vidare samtal med eleverna. 

Genom att läsa Första helgen i juni eller Världens sämsta sommar får eleverna en möjlighet att närma sig sina egna erfarenheter.

– Novellerna har varit väldigt bra på det sättet. Kanske har man inte varit med om exakt detsamma som händer i berättelsen. Men man känner igen sig och kan börja prata om det. 

Läs intervjun med Peder Larsson i Katrineholm

Senast uppdaterad: 2022-01-25