123 samtal per dygn under första halvåret
2022-07-06
Under årets första sex månader har Kvinnofridslinjen besvarat 22 225 samtal. I snitt besvaras 123 samtal per dygn. Det är en ökning med 8 procent jämfört med samma period förra året.
Sedan hösten 2017 har Kvinnofridslinjen märkt av en tydlig ökning av samtal. Toppen nåddes under pandemiåret 2020 då 128 samtal per dygn besvarades i snitt.
– 2020 stod ut i statistiken med flest besvarade samtal totalt men vi har fortfarande ett högt tryck under dygnets alla timmar, säger Åsa Witkowski, enhetschef på Nationellt centrum för kvinnofrid.
NCK, som driver stödtelefonen, arbetar aktivt för att Kvinnofridslinjen ska bli känd. Den senaste kännedomsmätningen, som genomfördes våren 2022, visar att 53 procent av de tillfrågade kvinnorna känner till Kvinnofridslinjen. Mätningen visar även att allt fler får kännedom om stödtelefonen på sin arbetsplats.
– För den som är våldsutsatt kan arbetsplatsen vara en viktig frizon. De senaste åren har NCK märkt ett stort intresse både från arbetsgivare och fackförbund att lyfta arbetsplatsens insatser för våldsutsatta. Det blev dessutom extra aktuellt under pandemin då många arbetade hemifrån.
Till Kvinnofridslinjen kan både våldsutsatta, närstående, chefer och kollegor ringa. Även de som möter våldsutsatta i sitt arbete, till exempel inom sjukvård eller socialtjänst, är välkomna att ringa för stöd och rådgivning.
– Det kan vara bra att veta nu under semestertider när många är nya på jobbet och kanske inte har så stor erfarenhet av att möta våldsutsatta. Då kan Kvinnofridslinjen vara ett bollplank, säger Åsa Witkowski.
Nyheter från NCK
-
Nätverk för myndighetssamverkan växer
2023-05-08
Nätverket Nationell myndighetssamverkan och kunskapsutbyte för kvinnofrid har under våren fått två nya medlemmar: Skatteverket och Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck.
-
EU-projekt ska höja kunskapen om våld hos sjukvårdspersonal
2023-03-29
NCK deltar i det EU-finansierade projektet VIPROM (Victim protection in medicine) där totalt fem länder ingår. Syftet med projektet är att ta fram utbildningsprogram om våld i nära relation och sexuellt våld till olika yrkesgrupper inom hälso- och sjukvårdssektorn.
-
Nationellt centrum för kvinnofrid öppnar två nya stödtelefoner
2023-02-14
NCK har öppnat två nya stödtelefoner för våldsutsatta: Stödlinjen för män och Stödlinjen för transpersoner. Båda stödtelefonerna riktar sig till personer från 18 år som utsatts för hot och våld i en nära relation eller sexuellt våld. På lanseringsdagen deltog bland andra jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg.
Föreståndare Anita Hussénius, NCK, jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister
Paulina Brandberg och verksamhetschef Johanna Belachew, NCK. Foto: Mikael Wallerstedt -
Fortsatt många samtal till Kvinnofridslinjen
2023-02-07
Den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen besvarade under förra året 44 678 samtal, vilket är det näst högsta antalet besvarade samtal någonsin. I snitt besvarades 122 samtal per dygn.
-
Många nöjda användare av webbkurs om våld
2023-01-12
Över 96 procent tycker att Webbkurs om våld är bra eller mycket bra. Det visar den användarundersökning som genomfördes under 2022. Andelen som ger kursen högsta betyg har dessutom ökat sedan senaste undersökningen.